Mentorski odnos mora temeljiti na iskrenosti in zaupanju

Dne 16. januar 2020 objavil Mitja Sagaj
 

Postati najboljši mentor svojemu startupu je bila misija prvega dogodka za mentorje Slovenskega podjetniškega sklada (SPS), ki ga je ta v okviru bogate vsebinske podpore Startup Plus Programa pripravil skupaj z Ameriško gospodarsko zbornico AmCham Slovenija. Natanko 111 potrjenih mentorjev je zdaj na seznamu SPS, njihova dragocena mentorska podpora pa je brezplačno na voljo prejemnikom finančnih spodbud P2, konvertibilnega posojila SK75 in koinvesticij SI-SK.

 

S prvim srečanjem mentorjem, ki je imelo tudi dragoceno izobraževalno noto, s sveže izdanim priročnikom za mentorje v soavtorstvu izkušenih podjetnikov in mentorjev dr. Roka Stritarja in dr. Blaža Zupana ter s sprejetim kodeksom startup aktivnosti so vzpostavljeni vsi temelji za sistematično izgradnjo mentorskega okolja znotraj podjetniškega ekosistema. Vse glasnejši pa je tudi pogovor o pripravi programa za usposabljanje mentorjev. "Bilo bi dobro, da bi bilo treba za mentoriranje pridobiti akreditacijo," zagovarja idejo dr. Rok Stritar, sicer tudi soustanovitelj Kibube.

 

 

Brez zaupanja in kemije ne gre

"Zaupanje je najbolj ključno v odnosu med mentorjem in mentorirancem. Odnos mora temeljiti na iskrenosti in je zaupen zdaj in za vselej," je poudaril Matej Potokar, certificirani coach z več kot 25 leti profesionalnih izkušenj v podjetništvu in z vodenjem ter prestrukturiranjem uspešnih multinacionalk, ki je postregel tudi z zgovornim podatkom, da se ljudje iz porazov naučimo 5-krat več kot iz zmag.

 

"Zaupanje je najbolj ključno v odnosu med mentorjem in mentorirancem"

 

Glede mentorskega odnosa pa je izpostavil, da je zelo pomembno, da je mentorski odnos enakovreden, "kar ni vedno enostavno, ampak tukaj je velika naloga mentorja, da to ustvari. Tako kot je naloga vodje v kakršnikoli organizaciji, da zagotovi, da so odnosi pravi, da lahko tim deluje.

 

Matej Potokar izpostavlja pomen zaupanja med mentorjem in mentorirancem.

 

 

Sogovornika povabiti nazaj v enakovrednost, ko se ta izgubi

Psihologinja Katarina Veselko, strokovnjakinja za razvoj posameznikov, timov in organizacij, je prav glede enakovrednosti izpostavila past, v katero lahko mentoriranec zapade ob srečanju z mentorjem, ker ima ta več izkušenj in to lahko škodi enakovrednosti odnosa.

 

Psihologinja Katarina Veselko je govorila o enakovrednosti, pa tudi o drugih vrednotah, ki jih je treba vzpostaviti v mentorskem odnosu.

 

 

"Ko se nekdo počuti manjvredno, njegovi možgani ne delujejo več, kot bi morali. Enako velja, ko se nekdo počuti večvredno. Ko se počutim večvredno, imam občutek, da že vse vem in znam in da ne morem več ničesar pridobiti, ko se počutim manjvredno, pa imam občutek, da itak nič nima nobenega smisla in da ne morem nič rešiti. Imam torej razlage za ta svet, ne morem pa racionalno razmišljati," je to past ponazorila Katarina in na mentorje apelirala, da morajo tedaj, ko se znajdejo v komunikaciji z nekom, ki se počuti več ali manj vrednega, sogovornika povabiti nazaj v enakovrednost na način, da postavljajo vprašanja, ki spodbujajo analizo, razmišljanje.

 

"Mentor mora razumeti podjetniški proces"

 

Dr. Rok Stritar kot ključno za mentorstvo izpostavlja to, da si ga mentoriranec želi, kajti sicer odnos ne bo stekel. Kot tudi ne bo stekel, če ni kemije med mentorirancem in mentorjem. Rok sicer pravi, da je za mentorja najbolj ključno, da razume podjetniški proces, "da zna postaviti diagnozo, kje v tem procesu je podjetnik in mu pomagati najbolj relevantno glede na ta položaj".

 

(Pre)dati znanje in izkušnje ter ponuditi varno okolje

Še sveža na seznamu, mentorica Cica Gajić Grabovac, sicer soustanoviteljica podjetja Ulla Labs, ob zaupanju podarja predvsem, da morata mentoriranec in mentor ustvariti varno okolje za oba: "Predvsem za mentoriranca je ključno, da ima pogum priti do mentorja, ki ima praviloma več izkušenj in pogosto do njega goji tudi večjo mero spoštovanja. Da lahko izrazi svoje izzive tudi takrat, ko podjetju ne gre dobro, kar še ne pomeni, da ekipa ne dela prave stvari." Cica poudarja, da proces rasti v podjetju včasih lahko traja več let "in točno ta proces, da je nekdo pripravljen vztrajati toliko časa, je v bistvu zavidanja vreden".

 

Temelji za sistematično izgradnjo mentoriranja v podjetniškem ekosistemu so vzpostavljeni, tli pa tudi ideja o pripravi programa za usposabljanje mentorjev. 

 

Zato je po njenem mnenju ključno, da so mentorji ljudje, ki so sposobni dati mentorirancem znanje, izkušnje in okolje, kjer lahko slednji priznajo tudi svoje neuspešne projekte, "ki pa so jih vendarle delali s polno močjo zavedanja, da bodo uspeli".

 

"Posel ustvarjajo ljudje, organizacije kreiramo ljudje in – nenazanje – tudi življenje živimo ljudje"

 

Matej Potokar dodaja še, da je pomembno, da mentor poleg enakovrednosti na mentoriranca gleda kot na celostno osebo ter da je cilj odnosa dvosmeren: "Eno so rezultati, to je 'business performance', predvsem pa je pomemben tudi osebni razvoj mentoriranca. Zelo pomembno je, da se to ne zanemari, kajti posel ustvarjajo ljudje, organizacije kreiramo ljudje in – nenazanje – tudi življenje živimo ljudje."

 

 

Mentor se mora boriti za rast vrednosti svojega mentoriranca

Za težko v procesu mentoriranja Rok Stritar označuje, da se mora mentor boriti za rast vrednosti svojega mentoriranca, hkrati pa da mora paziti, da podjetnik ostane zdrav, vsaj približno srečen ...

 

Na okrogli mizi, ki jo je vodil Žiga Vavpotič, neizvršni direktor v Outfit7 (povsem levo), je o tem, da je mentorstvo zelo razvito tudi v gospodarstvu, govorila Nevenka Ošterjaš, direktorica kadrovske službe v IBM Slovenija, Rok Huber, vodja sektorja za posebne poslovne spodbube v Slovenskem podjetniškem skladu, pa je med drugim predstavil sprejeti kodeks startup aktivnosti.

Cica iniciativo, kjer SPS izgrajuje mentorsko podporo, pozdravlja, predvsem zato, ker je mentor, ki je praviloma zelo zaseden, saj je v večini primerov tudi sam podjetnik, skozi mentorsko shemo lažje dosegljiv, mentorska srečanja so zato bolj pogosta.

 

Izjemno zanimiv je bil tudi pogovor o moči psihologije v športu, pa tudi v podjetništvu s Saro Isaković, nekdanjo plavalko, dobitnico srebrne kolajne na Olimpijskih igrah, danes pa uspešno podjetnico, trenerko in coachinjo.

Slovenski podjetniški sklad izvaja Javni poziv zainteresiranim kandidatom za mentorja inovativnih startup podjetij, na katerega se lahko prijavite podjetniki, posamezniki z izkušnjami iz startup okolja, s podjetniškim znanjem in predvsem dobri poznavalci podjetniškega procesa. Zainteresirani kandidati se lahko prijavite tukaj.

 

 

###

Dogodek je bil izveden v okviru programa Vsebinska podpora prejemnikov sredstev (MSP) v obdobju od 2018 do 2023 v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020.

 

Značke
StartupPlusProgram Mentorji Mentorski dogodek AmCham SPS Slovenski podjetniški sklad
Komuniciranje in PR Start:up Slovenija
Izvedba: Mojdenar IT d.o.o.