Razkrivamo ključ do uspešne komercializacije izuma

Dne 5. julij 2023
 

V preteklem tednu smo bili del praktične deeptech delavnice Check lista za komercializacijo tvojega izuma, kjer je izkušena ekipa strokovnjakov delila neprecenljivo znanje, postopke, napake in nasvete, ki ti lahko pomagajo pri tvojem deep tech podvigu. Udeleženci pa so si sestavili  “checklisto”, ki izumom daje krila! 


Kratek pregled celotnega procesa komercializacije izuma

Prva, ki je razkrila nekaj bistvenih napotkov, je bila Nina Dremelj - predsednica Poslovnih angelov Slovenije.

 

Udeležence je popeljala po poti osnov uspešne komercializacije in predstavila ključne mejnike - od optimiziranja tehnološkega transferja, vstopa na trg, rasti, pridobivanja kapitala, pa vse do exita. To je storila konkretno na primeru deep tech podjeta CastQC, ki je razvilo močnejšo in trajnostno aluminijevo zlitino, ki prispeva k 30% zmanjšanju teže in 20% zmanjšanju emisij CO2.

 

Če se tudi ti sprašuješ, kateri so logični koraki na poti komercializacije tvojega deep tech izuma, si pred tem nujno zastavi spodnja vprašanja: 

  • Kakšna je narava mojega izuma? Je to nekaj novega, inovativnega?
  • Kakšen problem rešujem in komu lahko pomagam?
  • Kakšne so moje konkurenčne prednosti?
  • Kje se lahko izum uporablja?
  • Kakšne ovire in izzivi me čakajo ob vstopu na trg?
  • Ali obstaja trg in kako velik je?
  • Je izum varen, etičen in v skladu s trajnostnimi načeli?
  • Kakšna je moja vizija?

 

Nina poudarja, da je ključno vprašanje zadnje - kakšna je tvoja vizija in kje se vidiš čez pet let. Ob tem dodaja naslednje: “Če vizije nimaš, imaš težavo. Moraš jo razumeti in moraš jo živeti.” 

 

 

Kaj ne smete spregledati ko ustanavljate podjetje

Odgovor na to vprašanje in še več pravno obrarvanih, nam je podal Ambrož Arko, odvetnik odvetniške pisarne Nlaw.

 

Predstavil je fazo pred ustanovitvijo podjetja, fazo samega ustanavljanja ter fazo investicijskega procesa.

 

Pred samo ustanovitvijo podjetja, je ključnega pomena dobro poznavanje razmerij med ustanovitelji in njihovo učinkovito sodelovanje. Ko je usklajenost dosežena, se ustanovitelji pogosto srečajo s pomembnim vprašanjem - ali podjetje na noge postaviti doma ali v tujini. Tujina lahko predstavlja veliko prednost, a hkrati past, opozarja Ambrož. Zato se vedno posvetujte s strokovnjakom in se šele na to odločite, katero pot boste izbrali. 

 

 

Ustanavljanje deep tech podjetja mora biti premišljeno, tudi če se zdi, da gre za hiter, enostaven in instanten korak. Posebno pozornost je potrebno nameniti ključnim točkam dogovora med deležniki, ki se lahko pojavijo v različnih oblikah:

  • Vesting - postopno pridobivanje deležev, 
  • ESOP - deleži za ključne zaposlene,
  • Tag-along - pravica do skupne prodaje deležev,
  • IP - pravice intelektualne lastnine.

“Vse, kar ste delali pred ustanovitvijo morate prenesti v družbo, saj je to vaš ključni asset” je poudaril Ambrož.

Kaj pa v času pridobivanja investicije? Tukaj se ustanovitelji soočajo s “term-sheetom”, ki predstavlja nepogrešljiv dokument v postopku in določi strukturo vlaganja. Čeprav ni zavezujoč, je podlaga za pripravo investicijske dokumentacije. Temu sledi le še zaključek in podpis. 

 

Najlažji a najpomembnejši nasvet: “Da pridete do zadnjega koraka na tej poti in se izognete morebitnim napakam, pravnike vključite čim prej.”

 

Ključne točke upravljanja z intelektualno lastnino

Ne le, da je ključnega pomena pri komercializaciji deep tech podjetja, temveč ima tudi druge pomembne prednosti. Z ustrezno varovanim in zaščitenim izumom bo tvoje podjetje pridobilo večjo vrednost za potencialne investitorje in strateške partnerje.

 

Tadej Černivec, ustanovitelj in direktor IPRC, ki se ukvarja s svetovanjem in pomočjo podjetjem pri vprašanjih glede intelektualne lastnine in blagovnih znamk, je našim udeležencem razjasnil celoten proces.

 

Velikokrat slišana beseda na tem področju je patent ki predstavlja pravico industrijske lastnine in je pravno zavarovan izum s kateregakoli področja tehnike, je nov na inventivni ravni in uporabljiv ter velja do 20 let. Obstajajo trije načini prijave patenta; nacionalna prijava v vsako državo posebej, mednarodna prijava s PCT postopkom in regionalna prijava (npr. Evropski patent).

 

Novo: Tadej izpostavlja trenutno nove, enostavnejše postopke prijave patenta, s katerimi se bo več pozornosti dajalo tudi na še tako majhen slovenski trg ter morebitne kršitve podjetij, ki prej niso bile zaznane.

 

Do 10 let lahko zaščitiš tudi blagovno znamko, ki je morebiti sestavljena iz besed, slik, črk, barv (Milka), oblike blaga (Toblerone) ali zvoka in se uporablja za razlikovanje izdelkov in storitev. Po tem obdobju jo lahko neomejeno podaljšuješ. Možno je zavarovati tudi model, kar se nanaša na videz industrijskega ali obrtnega izdelka, ki je določen z značilnostmi linij, barv ali oblike.

 

Ne pozabi tudi na avtorske in sorodne pravice, ki so vezane predvsem na software in so nematerializirane ali materializirane in veljajo do smrti avtorja in še naslednjjih 70 let. 

 

“Če se želite in se zavestno ukvarjate z nečim, je edina rešitev, da greste do zastopnika. Sami tega ne boste zmogli narediti in tudi nima smisla.” je svetoval Tadej. 

 

Financiranje komercializacije skozi različne faze

“Včasih je komercialna pot najboljši način za zagotavljanje koristi od rezultatov univerzitetnih raziskav,” pravi Tom Hockaday.

 

Letos je VC svet doživel padec financiranja za več kot 64%, medtom ko sektor deep techa ni bil tako prizadet, saj je padel le za 9%. Kaj to pomeni?

 

Nina Dremelj je naše udeležence malo pomirila, saj so omenjene številke za vse raziskovalce deep tech sektorja spodbudne! “Časi za komercializacijo deep tech startupov v Sloveniji res prihajajo” je povedala in ob tem predstavila Vesno - novonastali deep tech sklad.

 

Čeprav je korak do financiranja pri deep tech podjetjih nekoliko težji, obstaja nekaj zlatih “vprašanj”, na katera moraš nujno najti odgovore, če jih še nimaš:

  • Koliko denarja potrebujemo?
  • Zakaj bomo denar porabili?
  • Kakšen tip kapitala iščemo?
  • V kateri razvojni fazi smo?
  • Kako pristopiti do vlagateljev?
  • Kaj je naša konkurenčna prednost?

 

Ne pozabi: “Investicija je poroka s predporočno pogodbo. Mi se z vami poročimo, in ko vam damo pogodbo, se že dogovorimo kako se bomo z vami ločili.” se pošali Nina. Cilj investitorjev je v podjetje vstopiti ob dobrih pogojih in izstopiti še ob boljših.

 

Kaj pa ti? Si že korak bližje financiranju? 

 

 

Program sofinancirata Slovenski podjetniški sklad in Evropska unija, in sicer iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Izvaja se na podlagi programa »Vsebinska podpora prejemnikov sredstev (MSP) v obdobju od 2018 do 2023 v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020.

Značke
StartupPlusProgram SPS SlovenskiPodjetniškiSklad MGTŠ EvropskiSkladzaRegionalniRazvoj
Izvedba: Mojdenar IT d.o.o.