Kako tehnološke novosti spreminjajo poslovanje in kaj so danes najpogostejši izzivi hitre rasti?

Dne 31. januar 2023
 

ScaleUPgrade konferenca, katere osrednja tema je bila letos Tech na X, je že tretje leto zapored postregla s tehnološkimi novostmi in aktualnimi temami, s katerimi se soočajo tehnološka, mednarodna, hitrorastoča scaleup podjetja.

 

Na online konferenci ScaleUPgrade, ki jo je organiziral Tehnološki park Ljubljana ob podpori Slovenskega podjetniškega sklada v okviru StartupPlus programa, smo govorili s številnimi sogovorniki in strokovnjaki z različnih področij o aktualnih rešitvah ter se dotaknili številnih aktualnih tem na 7 panelih.
 
V nadaljevanju podajamo nekaj koristnih nasvetov in spoznanj iz panela ScaleUP alkemija: Koraki sprožanja in obvladovanja rasti, v katerem so svoje izkušnje iz prakse s področja hitre rasti delili uspešni scaleupi, in panela o podpori strankam.

 

ScaleUp alkemija: Koraki sprožanja in obvladovanja rasti

 

Marsikatero podjetje si želi hitre rasti, a se sooča z vprašanjem, kako sprožiti rast, po drugi strani pa se scaleup podjetja soočajo s številnimi izzivi, ki jih prinaša hitra rast. Svoje izkušnje so z nami podelili trije podjetniki iz uspešnih scaleup primerov Klemen Šešok iz podjetja Iskra, Jakob Kotnik iz podjetja Sinecon in Andrej Lapajne iz podjetja Zebra BI.

 

Pogoj za uspeh je dober produkt in “product market fit”

Scaleup Zebra BI, ki ponuja rešitev za napredno vizualizacijo podatkov za podjetja, ima stranke po vsem svetu, med njimi so tudi številna globalna podjetja kot so Facebook, Uber, Philips, FedEx, Microsoft, Coca Cola…  V 9ih letih so postavili podjetje praktično iz nič in do danes zrasli na 50 zaposlenih ter so eno najhitreje rastočih slovenskih podjetij.

 

Andrej Lapajne, direktor in ustanovitelj podjetja priznava, da je delat scaleup zelo velik izziv in izpostavlja, da je zelo pomembno, da izvajamo aktivnosti po korakih. Najprej je treba imeti “product market fit” in produkt najprej testirati na zelo majhnem krogu zgodnjih uporabnikov. Lapajne je imel tukaj prednost, saj je iz izkušenj, ko je delal kot svetovalec, zelo dobro vedel, kaj točno podjetja potrebujejo. Na osnovi tega je naredil prototip in ga najprej pokazal partnerjem v Nemčiji. Po zelo dobrem odzivu so pričeli intenzivneje delati na produktu.

 

Pri tem pa je ključno, da je dober produkt vedno na prvem mestu. Pomembno je, da to razumejo tudi vsi zaposleni in to upoštevajo pri razvoju vsakega detajla produkta. Ves čas so se v podjetju Zebra BI zavedali, da če ne bo produkt vsaj 10-krat boljši od tega, kar je že na trgu, ne bodo uspeli. Če pa je produkt zelo dober, je bistveno lažje uspeti, ker so uporabniki tako navdušeni, da hočejo produkt kupit.

 

Te zanima več o tem, kako so zagnali rast v podjetju Zebra BI? Poglej si spodnji video.

 
Na začetku delaš stvari, ki niso skalabilne

Na začetku je treba v podjetju iz nič postaviti vse od marketinga, prodaje, razvoja produkta, podpore strankam. Prav tako je Lapajne na začetku obiskal vsakega uporabnika, delal z njimi intervjuje, da je videl, kako uporabljajo produkt. Kot pravi Andrej Lapajne: »Na začetku delaš ogromno stvari, ki niso skalabilne, da se naučiš stvari in šele nato prideš do tega, da razmišljaš, kako narediti ponovljiv proces, ki bo skalabilen. Brez tega je zelo težko uspeti.«

 

Mikromanagiranje pa je bilo ključno za uspeh tudi v podjetju Iskra, ki mu je uspel preporod v največ vredno podjetje v slovenskem in zasebnem lastništvu, ki je lani doseglo 300 mio eur prometa. Klemen Šešok, ki je z Iskro postavil že tretji uspešen scaleup, je delil svojo izkušnjo: »Če sem hotel to staro damo spremeniti v neko mladenko, startupovsko miselnost, je bilo treba zelo veliko mikromanagirat. To sem počel in še počnem danes. Brez tega se transformacija ne bi zgodila nikoli.«

 

Klemen Šešok, Iskra

 

Ko je z bratom prevzel podjetje od očeta, je bilo zelo težko, saj je večina ljudi, ki je bila v podjetju že 40 let, dvomila, da jim bo uspelo spremeniti stvari. Pa jim je uspelo, korak po korak. Odprla sta več kot 100 projektov in stvari poganjala naprej. Za uspeh pa pravi Šešok, da je bilo ključno tudi: »Obnašati sva se začela kot da peljeva najin manjši scaleup Taxgroup, kjer je pomembnih vsakih 500 eur, zaradi česar sva se znala dobro spogajat. Ta majhnost v najinih glavah je pripomogla, da sva peljala ta večji sistem.«

 

S hitro rastjo je treba urediti procese v podjetju

Čeprav so začetki v startupih težki, pa se pravi izzivi začnejo, kakor hitro pride do hitre rasti, večanja števila strank, povpraševanj, zaposlenih. Kot pravi Šešok, je rast je velik problem.

 

Z rastjo je treba zelo dobro nastavit procese v podjetju in jih optimizirat. Če to ni dobro postavljeno, stvari ne bodo funkcionirale in ne bomo zmogli slediti hitri rasti.

 

Poleg tega je pomembno, da ljudje zelo dobro razumejo, kaj so cilji podjetja. Pomembno je, da razmišljajo kot scaleup vsi v podjetju in ne samo vodstvo. Prav tako pa mora podjetje tako nastaviti ekipe, da delajo skupaj in da pokrijejo vse potrebe podjetja.

 

Pojdite takoj v tujino, ne omejite se na slovenski trg

Večina podjetij razmišlja, da bo najprej osvojila slovenski trg in nato šla v tujino. Lapajne pa svetuje: »Pojdite takoj ven, saj večina businessov ni omejena na Slovenijo. Omejitev je v naših glavah. Mi smo takoj šli v tujino, saj mi je bilo jasno, da Slovenija ni naš trg. Hitro smo dobili prve stranke v Nemčiji, Švici, Dach regiji. To da smo šli takoj v tujino in se nismo osredotočili na Slovenijo, je ključno, da nam je uspelo. Situacija v tujini je sigurno drugačna. Pravi test za večino businessov je tujina. Poleg tega pa je slovenski trg je minimalen.«

 

Podobno razmišlja tudi Jakob Kotnik iz podjetja Sinecon, ki po 2 letih s 5 zaposlenimi ustvarja skoraj 1 mio eur prometa in načrtujejo testiranje produkta na tujem trgu, saj niso prepričani, da je Slovenija dober trg za stestirat njihov produkt.

 

Jakob Kotnik iz Sinecon

 

Dobra podpora strankam je najenostavnejši in najugodnejši vir ustvarjanja prihodkov

 

V tem panelu so svoje izkušnje z nami delili Domen Vidmar, iz podjetja XLAB, Matt Mayfield iz podjetja Telekta in Burcu Begič iz A1.

 

V zadnjih letih je prišlo na področju podpore strank do večjih sprememb, in sicer je prišlo do vključitev tehnologije v podporo strank, drugo pa premik od »customer service« k »customer success«. Tako ne govorimo več o sami podpori strankam v klasičnem pomenu, ampak se osredotočamo predvsem k ustvarjanju zadovoljnih strank, ki so lahko pravi generator prihodkov za podjetja.

 

Po besedah Matt-a Mayfield-a je pomembno, da nehamo razmišljati o podpori strank kot o klicnem centru, ampak da sprejmemo podporo strank kot generatorja prihodkov. Če imamo odlično prodajo, a slab produkt in slabo podporo strankam, podjetje ne bo uspelo.


Če pa imamo slabo prodajo, a dober produkt in dobro podporo strank, je to dobro izhodišče, saj bomo rasli na zdravih temeljih kljub temu da bomo rasli počasneje. In ključno je, da dosežemo, da obstoječe stranke ponovijo nakup pri nas ali da naredijo nov nakup.


Ključno je znati rešiti problem stranki v čim krajšem času

Domen Vidmar poudarja, da je najpomembnejše za podjetje, da je stranka zadovoljna in prav zato je podpora strankam tako pomembna v podjetju. Zato je pomembno, da podjetje najde prave ljudi in prava orodja za izvajanje podpore strankam.

 

Domen Vidmar iz XLAB

 

V primeru da imajo stranke problem, pa je ključno, da jim znamo prisluhniti in jim omogočimo, da na najbolj enostaven način in v čim krajšem času rešijo svoj problem. Po besedah Mayfielda, pogosto štejejo sekunde. Zato potrebujemo v podjetju zelo učinkovit proces, da hitro ugotovimo, kakšen problem ima stranka, ali ji lahko ta problem rešimo in kako ji lahko pomagamo.

 

Kot pravi Mayfield, pogosto postanejo stranke, katerim rešimo problem, naše najboljše stranke in predlaga, da po rešitvi problema stranki na koncu naredimo še nekaj, česar stranka ni pričakovala, na primer podarimo v opravičilo nekaj majhnega.

 

Ker se stranke med državami zelo razlikujejo, predlaga Vidmar, da se podpora strankam izvaja lokalno na posameznih trgih, saj bodo bolje razumeli stranke in lažje pristopili k njim.


Te zanima več o tem, kako zastaviti dobro podporo strank, ki bo ustvarjala prihodke in kaj svetuje Matt Mayfield? Poglej si spodnji video.

 

 

Pri uvajanju tehnologij upoštevaj 360° pogled

Tehnologije zagotovo pomagajo pri podpori strankam, saj nam lahko različna orodja prihranijo čas, smo učinkovitejši in tako vzamemo stranki čim manj časa za rešitev problema. Vendar po besedah Mayfielda »vpeljava tehnologije ni prvi korak za dobro podporo strankam. Najprej potrebujemo proces, ki ga je treba optimizirati, da bo na koncu stranka zadovoljna, in prave ljudi, ki zelo dobro razumejo, kaj je njihova naloga.«

 

Kot je povedala Burcu Begič, je pri uvajanju novih tehnologij zelo pomemben 360-stopinjski pogled. V mislih moramo imeti, kaj je najbolje in najbolj enostavno za stranke in za zaposlene, saj ne želimo, da bo stranka z novim orodjem porabila več truda, ko potrebuje pomoč. Še zmeraj delamo “Human-to-Human” in tega ne smemo pozabiti. Orodja, ki jih vpeljemo, nam morajo poenostaviti procese. Največ potenciala vidi Begičeva prav na avtomatizaciji in optimizaciji orodij.

 

Burcu Begič iz A1

 

V nadaljevanju podajamo še nekaj spoznanj iz preostalih petih panelov ScaleUPgrade konference.

 

Kako bodo Web 3.0, Meteverse in AI spremenili prihodnost poslovanja?

Web 3.0, Metaverse in AI nam lahko že danes pomagajo prihraniti čas in resurse v podjetjih, v prihodnosti pa se pričakuje, da bo še bolj vplivalo na poslovanje. Čeprav smo šele na začetku uporabe teh tehnologij, že obstajajo številna orodja, ki nam pomagajo kreirati marketinške vsebine in grafike, avtomatizirajo trženje, iz obstoječih podatkov generirajo ideje za nove projekte, izjemno hitro obdelajo podatke in nam pomagajo bolje razumeti širšo sliko poslovanja oz. problematike, poganjajo chatbote, ….


Digitalizacija pa posega tudi na področje PR-ja. Tako že obstaja popolnoma virtualna influencerka Lil Miquela, ki jo v celoti poganja umetna inteligenca in ima več kot dva milijona sledilcev.

 

 

Številne priložnosti nam omogoča tudi Metaverse, da lahko izboljšamo uporabniško izkušnjo, ustvarjamo virtualne dvojčke, dogodke, konference, showroome, sejme, virtualne NFT galerije,… V prihodnje se pričakuje vedno širša uporaba teh tehnologij, ki bodo postopoma prešle na celotno poslovanje.

 

Nobena tehnologija ni varna pred spletnimi vdori

Danes se uporabljajo različne taktike za pridobivanje občutljivih podatkov, krajo denarja in napadov na kritično infrastrukturo. Zato je pomembno, da se podjetja pred tem ustrezno zavarujejo. V prvi vrsti je zelo pomembno, da redno skrbijo za izobraženost kadrov, saj prihaja do spletnih vdorov v podjetja pogosto preko posameznikov.


Zato je zelo pomembno, da zaposlene naučimo, da ne klikajo na sumljive povezave, da vedno preverijo, kdo je pošiljatelj email sporočila. Pogosto lahko že iz e-naslova pošiljatelja ugotovimo, da ga ne pošilja podjetje, za katerega se nepridipravi izdajajo.

 

TikTok Era: prodaja in zabava z roko v roki

TikTok postaja vedno pomembnejše družbeno omrežje, ki je primerno tudi za gradnjo posla. Danes ga uporablja v 60 % generacija Z in je odlično orodje za približanje produktov mlajši generaciji in za gradnjo prepoznavnosti podjetij. Za uspeh posameznih video vsebin je ključno, da v prvih 3 sekundah videa pritegnemo pozornost uporabnika.

 

Kako z Amazonom uspešno krmariti med čermi ameriške spletne prodaje

Največji spletni trgovski gigant Amazon je močno orodje za ustvarjanje prodaje za podjetja, tako za proizvajalce, distributerje, trgovce na drobno, start upe ali podjetnike. Je odličen za spletne trgovce, ki želijo razširit svojo prodajo. Za uspešen nastop na Amazonu potrebujemo danes dober plan in tudi sredstva za marketing. Časi, ko je bil začetek prodaje na Amazonu možen brez resnejšega načrta in sredstev za marketing, so mimo.

 

Future Technologies in Agro

Tehnologije pa spreminjajo tudi tradicionalne panoge, kot je kmetijstvo. Tudi na tem področju se v prihodnje pričakuje največ sprememb prav na področju tehnologij, ki bodo pomagale povezati različne tipe podatkov in s tem prispevale k širšemu razumevanju problema, spremembe pa se pričakujejo tudi na vpeljavi tehnologij, ki bodo znale uporabiti že obstoječa znanja.

 

Na voljo številni vrhunski Startup Plus programi

Poleg ScaleUPgrade konference pa je v okviru Startup Plus programa na voljo še mnogo drugih vrhunskih programov. Slovenski podjetniški sklad za portfeljska podjetja organizira podjetniške programe kot so Startup klinika, SK GROWTH CAMP, Pospeševalniški program Web 3.0., Konferenca Podim, HardwareSTART, ScaleUPgrade in mnoge druge. Vsebinski programi učinkovito dopolnjujejo finančne produkte P2, SK75 in SI-SK, ki slovenskim zagonskim podjetjem zagotavljajo od 54.000 EUR do 600.000 EUR zagonskih sredstev.
 

SPOZNAJ OSTALE PROGRAME

 

###

Vsebinsko podporo za prejemnike finančnih produktov P2, SK75 ali SI-SK po shemi "de minimis" sofinancirata Slovenski podjetniški sklad in Evropska unija, in sicer iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Izvaja se na podlagi programa Vsebinska podpora prejemnikov sredstev (MSP) v obdobju od 2018 do 2023 v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020.

 
 
Značke
ScaleUPgrade SPS Slovenski podjetniški sklad Tehnološki park Ljubljana
Izvedba: Mojdenar IT d.o.o.