V iskanju slovenskih samorogov ali kaj se lahko naučimo od iskalcev SK investicije?

Dne 12. oktober 2015 objavil Stanislava Vabšek
 


Dokazano in potrjeno! Kako uspešno izpeljati naporen in zahteven proces financiranja smo se pogovarjali s start-upi in komisijo jesenskega SK demo dneva, ki so nam potrdili, da še kako potrebujemo finančne produkte, kot sta SK75 in SK200 za pridobitev 75.000 € ali 200.000 € investicije Slovenskega podjetniškega sklada. In da najti zasebnega investitorja kljub vse večji ponudbi zasebnega kapitala še vedno ni lahko, zato se start-upom na njihovem maratonskem teku od potrditve na trgu do mednarodnih kupcev ter vsega, kar se zgodi vmes, zdi, da je trenutno država eden boljših slovenskih investitorjev, hkrati pa razkrivajo svoje nasvete in izkušnje za tovrsten tek na dolge proge. 
 


Demo dan za 28 start-upov

Na demo dnevu, ki smo ga v Tehnološkem parku Ljubljana prejšnjo sredo izvedli s člani ocenjevalne komisije, sestavljene iz start-up mentorjev s seznama Slovenskega podjetniškega sklada (SPS), ter klubom Poslovnih angelov Slovenije, se je predstavilo 22 ekip, ki se poteguje za investicijo SK75, ter 6 ekip, ki želijo pridobiti investicijo SK200.

Tudi tokrat prijetno presenečeni

Noben demo dan, ki je že sam po sebi poln pričakovanja in stresa, tako za ekipe kot za organizatorje in ocenjevalce, nas do zdaj ni pustil ravnodušne. Za eno pozitivnejših presenečenj pa je že na začetku poskrbela ekipa Smart Turn System, ki za motoriste razvija sistem za avtomatski izklop smernikov.
 

Samo ideja, ki rešuje življenja, ni bila dovolj

Z iskanjem kapitala je ekipa začela aprila lani, s prijavo na nacionalno tekmovanje Start-up Slovenija in razpis P2. Z idejo, ki rešuje življenja motoristom, so se uvrstili med deset pol-finalistov izbora Start:up leta 2014 in pridobili zagonsko subvencijo Slovenskega podjetniškega sklada. Za preboj med finaliste oz. najboljših pet ekip, ki so se na konferenci PODIM potegovale za naziv Start:up leta 2014, pa so po mnenju ocenjevalne komisije imeli premalo povratnih informacij s trga oz. preslabo razdelan poslovni model.
 

Dobro leto za sočasen razvoj produkta in trga

Da so se letos prijavili na razpis SK75, je bila ključna povratna informacija takratne ocenjevalne komisije, ki jim je svetovala, naj se čim hitreje povežejo s proizvajalci motornih koles. Ekipa je nasvet vzela resno in se dobro leto posvetila razvoju kupcev in poslovnega modela, sočasno z intenzivnim tehničnim razvojem, testiranji in nadgradnjami produkta.
 

Težko je takrat, ko ne narediš domače naloge

”Pitch”, ki so ga uprizorili na demo dnevu za pridobitev investicije SK75, je bil nekaj povsem drugega, kot prezentacija, ki smo jo slišali pred letom in pol. Odlično razdelan poslovni model, suveren nastop in poslovni angel, ki jih je povabil na kavo takoj po predstavitvi, so potrdili, kar je povedal tudi so-ustanovitelj Rok Upelj: ”pitchanje” oz. snubljenje investitorjev postane težko takrat, ko ti zastavljajo vprašanja, na katera nimaš odgovora, ker nisi naredil domačih nalog, ki jih ima vsak start-up na poti od validiranja ideje do prve resne prodaje.
 

 
 

Razvoj produkta in trga z roko v roki

Pravzaprav so vsi štirje SK75 kandidati, s katerimi smo se pogovarjali na demo dnevu – Anže Volovšek iz ekipe SipSup, Gregor Kamin iz ekipe BizPand, Davor Mišmaš iz ekipe BrewInOne in Rok Upelj iz ekipe Smart Turn System, potrdili, da je za suveren nastop pred investitorji ključno trdo, nenehno delo na razvoju produkta in trga, ki morata iti z roko v roki.
 

Podjetje ni vredno nič, dokler nima prodaje    

Vse štiri ekipe delajo v povprečju 12 ur na dan. In prav vse so od svojega nastopa v prvi pred-selekcijski fazi pa do nastopa na demo dnevu vsaj malo ”pivotirale”. Za sabo imajo tudi že prve pogovore s potencialnimi zasebnimi investitorji. Za zdaj pa jih ne iščejo prav intenzivno, ker se že ukvarjajo z naročili prvih kupcev, s katerimi želijo do konca testirati svoje rešitve in pridobiti čim več povratnih informacij. Hkrati pa se zavedajo, da ”dokler nimaš povratnih informacij kupcev in prodaje, tvoje podjetje v resnici nima vrednosti,” poudarja Rok Upelj.
 

Ekipe se povezujejo za nastop na trgu

Več o tem, kaj je bil za SK75 kandidate najtežji del ”pitcha”, kakšen je plan B, če investicije ne dobijo in kako se nekatere ekipe, ki se očitno spoznajo na moč ”networkinga”, že povezujejo za skupni nastop na trgu, pa v spodnjem video prispevku:
 

 
 

Kdo se poteguje za SK200?

Šestim start-upom, ki so se na demo dnevu potegovali za investicijo SK200, je skupno to, da so za svoje produkte že našli mednarodne kupce in distributerje, potrebujejo pa dodaten kapital za pospešitev globalne rasti.
 

Država kot eden boljših slovenskih investitorjev

Kako pomembna je zanje možnost postopnega pridobivanje semenskega kapitala, najprej z investicijo SK75, nato pa še SK200, sta iz prve roke potrdila tudi Miha Krisch (BG Boatguard) in Mitja Poljšak (Pricejet), saj gre za podjetji, ki sta lani jeseni pridobili investicijo SK50 oz. 50.000 € konvertibilnega posojila SPS.
 

 
 

V iskanju angela, ki se spozna na ‘hardware’

Da iskanje zasebnega investitorja, katerega prisotnost je eden od pogojev za pridobitev investicije SK200, kljub hitremu razvoju slovenskega start-up ekosistema še vedno ni enostavno, pa je tudi izkušnja Uroša Čadeža iz ekipe XVIDA. Pravi, da pogreša zasebne investitorje, ki se resnično spoznajo na ‘hardware’ podjetja. In odkriva zanimivo izkušnjo, ko je bil kot ‘late applicant’ povabljen na razgovor v ameriški pospeševalnika Y Combinator.
 

Kako boš zgradil milijardno podjetje?

”How can you make me a billion dollars company – to je bilo eno od vprašanj, in jaz jim tega nisem mogel dokazati,” pove Čadež, ki je hkrati dobil občutek, da se grejo pri Y Combinatorju iger na srečo. Da jih zanimajo predvsem samorogi oz. da iščejo podjetja, pri katerih zaslutijo najmanjšo možnost, da imajo potencial postati naslednji Dropbox ali Airbnb.
 

Sprva navdušenje, nato skrb in garanje

Pogovor s potencialnimi SK200 ekipami je razkril tudi občutke od podpisu prvih večjih prodajnih ali distributerskih pogodb. Sprva navdušenje, kmalu zatem pa skrb ob ugotovitvi, koliko garanja se je naenkrat znašlo pred ekipo, ki mora poskrbeti za brezhibno delovanje produkta, pa embalažo, distribucijo in garancije ob morebitnih nepredvidenih napakah.
 

Prodaje niso cilj, temveč maraton, na katerem moraš vztrajati

Tudi Poljšak, ki je za platformo Pricejet že navdušil prve resne kupce doma in v regij, pravi, da velike prodaje niso cilj, temveč pot ali bolje rečeno maraton, pri katerem moraš vztrajati. Hkrati pa se strinja, da pri reklamacijah nezadovoljnih kupcev pomaga zvrhana mera prijaznosti, potrpežljivosti in poštenosti, ko enstavno priznaš, da kot kadrovsko podhranjen start-up ne moreš rešiti vsega naenkrat. Pomaga tudi start-upovski šarm, pove Krisch, in pa osebni izziv, da najbolj tečno stranko spremeniš v zvestega kupca, nam zaupa Čadež.
 

Niso vsi sejmi za vse!

Sogovoriki še opozarjajo start-upe, naj bodo pozorni pri sejmih v tujini, ki so eden najpogostejših prvih korakov za vstop na globalni trg. Niso namreč vsi primerni za vse, in pozanimajte se, ali je res nujno, da se vseh udeležiti kot razstavljalec, opozarja Krisch, saj je včasih dovolj, da greste kot obiskovalec. Čadež pa priporoča, da na sejmih nastopate šele takrat, ko imate brezhibno delujoč izdelek oz. garancije zanj in do potankosti razdelano embalažo ter logistiko.
 

Ocenjevalci veseli dveh ključnih koristi

Kako pa so vtise ob udeležbi na že tretjem SK demo dnevu strnili člani ocenjevalne komisije? Gregor Pipan in Darko Butina, ki sta z nami že od začetka, podpirata in pozdravljata SK programe iz dveh ključnih razlogov …
 

 
 

Državna podpora za ambiciozne, grajenje skupnosti …

Ob pomanjkanju zasebnih pobud se jima zdi več kot dobrodošlo, da država finančno podpre ambiciozne posameznike, ki želijo soustvarjati svojo prihodnost skozi podjetništvo. Enak ali še večji pomen pa ima skupnost podjetnikov, mentorjev in investitorjev, ki se gradi okoli obeh produktov.
  

… in večja verjetnost preživetja ter uspeha

Po besedah Sama Lubeja, ki se je letos prvič udeležil demo dneva kot ocenjevalec, sicer pa start-up sceno aktivno spremlja zadnjih 18 let, pa sta SK75 in SK200 zanesljiva sistemska rešitev, da najboljši start-up projekti dobijo začetni kapital in povečajo verjetnost svojega preživetja oz. potencialnega uspeha.
 

 
 

Predstavitev ekip

Seznam SK75 ekip, ki so se za pozornost investitorjev in točke ocenjevalcev potegovale na jesenskem SK demo dnevu, smo objavili v reportaži z jesenskega delovnega vikenda. Šest start-up podjetij, ki se potegujejo za investicijo SK200, pa navajamo po abecednem vrstnem redu: 

  • BG Boatguard, ki razvija in trži energetsko zelo varčno napravo za nadzor plovil na daljavo ter napravo, ki lastnike čolnov varuje pred krajo zunajkrmnih motorjev; 
  • Ledcom, ki pod blagovno znamko XVIDA razvija in trži dodatke za mobilne telefone in tablične računalnike, ki inovativno združujejo funkcijo nosilca, zaščite in polnilca baterij, 
  • Maksus oz. GlobalWebDJ.com, ki je multimedijska platforma za spletno predvajanje namenske glasbe v hotelih, lokalih, restavracijah, trgovinah in drugih storitvenih poslovalnicah,
  • Ponika, ki razvija zelene tehnologije za akvaponično pridelavo zelenjave in rib, 
  • Pricejet, ki razvija spletno platformo Pricepilot za on-line rezervacije, nastavljanje dinamičnih cen in dinamičnega spletnega oz. mobilnega oglaševanja, skupaj s programi zvestobe. 
  • Vastok, ki razvija sistem za izdelavo in prodajo personalizirane naravne kozmetike AlpStories.

 


 

 

 

 

Značke
SK75 SK200 DEMO dan SK DEMO dan SPS
Komuniciranje in pr Start:up Slovenija
Izvedba: Mojdenar IT d.o.o.